Aku ialah sebelum, Aku ialah sesudah - Yunus Emre

We encountered the house of realization - Yunus EmreAku ialah sebelum, Aku ialah sesudah
Jiwa bagi semua jiwa dengan segala cara
Aku-lah dengan tanganku yang ringan tulang
Siap untuk mereka yang telah liar, tersesat.

Aku telah membuat dasar yang datar tempat ia terhampar,
Di atasnya Aku mempunyai gunung-gunung menjulang,
Aku merancang langit-langit
Sebab Aku memegang segala sesuatu dalam ayunanku

Kepada para kekasih yang terbilang jumlahnya Aku telah
Menjadi pemandu iman dan agama
Aku adalah pelanggaran terhadap yang keramat dalam hati manusia
Juga iman sejati dan jalan Islam

Aku menciptakan manusia mencintai damai dan bersatu;
Menggoreskan kata-kata hitam di atas putih
Aku menuliskan keempat kitab suci dengan benar
Aku-lah Al-Qur’an bagi mereka yang berdo’a

Ini bukan Yunus yang mengatakan semua ini:
Ia berbicara tentang hakikatnya sendiri
Menyangkalnya dapat berarti menghujat:
”Aku ialah sebelum-Aku ialah sesudah,” Aku berkata.

::

English version by
Namk Kemal Zeybek

Original Language
Turkish
Bookmark and Share
Tags: ,

    You may also like :

bepemedia

Creative Communication Solutions
Internet Solutions

0 comments

Leave a Reply